(Hoe) maak jij verbinding met anderen? (deel 1)

(Hoe) maak jij verbinding met anderen? (deel 1)

(Hoe) maak jij verbinding met anderen? (deel 1)

Columnist Japke-d. Bouma noemde onlangs ‘verbinden’ als een van de ergste jeukwoorden op kantoor:

‘Verbinden’…; met wie, waarom nu, hoe dan, hoezo en waarmee, met dwangbuizen, handboeien of tie-wraps?’ (NRC, 29 juni 2016)

Inderdaad is ‘verbinden’ een breed begrip, dat in een bepaalde context de nodige irritatie kan oproepen. Het lijkt een modewoord, nieuwe fluffy munitie voor de manager die interessant wil doen. We kunnen er lacherig over doen – bijvoorbeeld dat Taco Dibbits, de nieuwe directeur van het Rijksmuseum, in de eerste 69 seconden van zijn optreden in Nieuwsuur vijf keer het woord verbinden had gebruikt – maar uiteindelijk moeten we er waarschijnlijk toch allemaal aan, aan ‘verbinden’.

Waarom nu?

Voor een deel is het natuurlijk oude wijn in nieuwe zakken. Iedereen kent tenslotte het synergie-effect: het geheel is meer dan de som van de afzonderlijke delen (1+1=3). Door je aan iets of iemand te verbinden kun je kosten besparen en profiteer je van de kennis, visie en het netwerk van de andere partij. En vice versa natuurlijk, waardoor je allebei tot grotere hoogten wordt gebracht. Maar verbinden is inmiddels meer dan alleen handig, het is pure noodzaak geworden. Juist omdat verbinden in onze tijd zo gemakkelijk is – door internet, globalisering en sociale media – kun je er niet meer omheen. Iedereen is ‘out there’ (letterlijk of virtueel) en zoekt contact; low profile staat bijna gelijk aan zakelijke zelfmoord.

Hoezo?

Voor een deel wordt deze vraag beantwoord in het voorgaande stuk, maar je zou je nog kunnen afvragen: wat gebeurt er als ik geen verbinding maak? Misschien ben je geniaal en heb je geen anderen nodig. In dat geval komen mensen op jouw unieke talenten af en kun je je permitteren in de luwte af te wachten. Helaas is dat maar voor weinigen weggelegd. Het overgrote deel van de werkende massa, zeg maar gerust 99 procent, moet zich (proactief) bewijzen met hun talenten, diensten, producten – of toegevoegde waarde in het algemeen – aan collega’s, klanten en nuttige connecties. Maak je verbinding, dan word je geloofd, vertrouwd, erkend en krijg je van alles toegeschoven. Maak je onvoldoende verbinding, dan kun je op zijn best op onverschilligheid rekenen, en op zijn slechtst op spanningen, tegenwerking en conflicten.

Met wie?

We zijn vaak gericht op de ander in het maken van verbinding. Wat wil de ander? Wat voelt de ander? Waarom reageert hij of zij zo? En omdat we zo met de ander bezig zijn – van wie we iets willen of denken iets te willen – vergeten we vaak onszelf. Maar de sleutel tot verbinding maken, in de zin van ‘echt contact’, ligt juist in verbinding maken met jezelf. Hoe meer je in contact staat met jezelf – met je behoeftes, gevoelens en ook je lichaam – hoe gemakkelijker het is contact te maken met de ander.

Een eenvoudige manier om de relatie met anderen te verbeteren, is daarom om eerst verbinding te maken met jezelf. Vraag je daarom geregeld af, in gesprekken en in het algemeen: wat wil en voel ik nu eigenlijk echt? Je zult merken dat je behoeftes in werkelijkheid veel eenvoudiger zijn dan je zou denken. En ook softer. Negen van de tien keer zal het iets zijn als: gezien worden, wat gemeende belangstelling, waardering, een luisterend oor, vriendelijkheid, begrip. Zelf al zijn we nog zo zakelijk en ambitieus, we blijven sociale wezens.

De volgende stap is dan je assertief, diplomatiek en sociaal opstellen, zodat je behoeftes ook worden ingevuld. Daar gaat deel 2 van mijn blog ‘Hoe maak je verbinding met anderen?’ over. To be continued.

Is je jeuk al minder? Of begint deze nu pas echt ;-)? Ik hoor het graag!

Linda van den Driessche

Assessment psycholoog & auteur van Kracht voor Tien (2016, Business Contact)

 

 

 

 

0 Reacties

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

*